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外部騒音に対する遮音設計手法

鉄道騒音の高層建物への伝搬特性

買手 正浩*1

近年,駅前再開発事業など,鉄道軌道や幹線道路に隣接してオフィスや集合住宅などの計画・建設が多くなっている。特にタワー型高層集合住宅では,ほぼ全ての方位に住戸居室が配置されることになるため,騒音源である鉄道軌道や幹線道路に面することが避けられない。一方,外周壁部の遮音仕様を決定するためには,到来する外部騒音を精度良く予測することが不可欠である。
そこで,移動する鉄道走行車両の発生音の鉛直方向の指向特性を考慮した音源モデルを構築し,予測と実測との対応について検討した。その結果,音源モデルの指向性係数の設定によっては予測結果に差が生ずることが示され,この結果の範囲では,無指向性点音源モデルとした場合との差は3〜4dBである。遮音設計上は安全側と言えるが,最適設計を目指す昨今の流れを汲むと,さらなる予測精度の向上が望まれる。今後,実務レベルでの有効性を勘案しながら検討していく予定である。

キーワード:  遮音設計,高層建物,鉄道騒音,騒音伝搬

*1 技術センター 建築技術研究所 環境研究室

Sound Insulation Design Method for Outdoor Noise

Characteristics of Railway Noise Propagation Towards High-rise Buildings

Masahiro KAITE*1

In some recent station redevelopment projects, offices and condominium are constructed near railway tracks and highways. In the case of high-rise residential towers, some rooms face railway tracks or highways. In order to determine the specifications for the sound insulation structure of the outer walls, it is important to be able to accurately predict the external noise. This paper proposes a sound source model that considers the vertical directional characteristics of railway noise. The paper also examines the correspondence between the predictions and actual measurements. The results show that the predictions can be improved by setting the directional characteristics of the sound source model. In this study, the difference between using an omni-directional point source model and a directional sound source model is about 3 to 4 dB. Such sound insulation designs are safe, but optimal designs will require even more accurate predictions. We will study this issue while checking the validity of the method.

Keywords:  sound insulation design, high-rise buildings, railway noise, noise propagation

*1 Environmental Engineering Research Section, Building Engineering Research Institute, Technology Center