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ハーモニカ工法の開発

大断面分割シールド工法

新宅 建夫*1・足立 英明*1・高倉 克彦*1・森田 泰司*1

都市部には「開かずの踏み切り」や「主要幹線道路との交差点」などの交通渋滞発生個所があり,近年こうした交通渋滞を解消するために立体交差事業が進められている。これらの場所にアンダーパス方式の立体交差を構築する場合には,地上部に施工ヤードを設置し開削工法にて躯体の構築を行う。しかし,広い施工ヤードを必要とするため既設道路の車線数減少により新たな交通渋滞の発生や施工期間の長期化などによる周辺環境に与える影響等が問題となっている。そこで,これらの問題を解決し,短期間でアンダーパスを構築するハーモニカ工法を開発した。本編ではハーモニカ工法の概要と特長及び施工事例を紹介し,今後の展開を述べる。

キーワード:  交通渋滞,アンダーパス,大断面分割,曲線施工,長距離施工

*1 技術センター 土木技術開発部 地下空間開発室

The Harmonica Tunneling Method

Method of Constructing a Large Section Tunnel by Integrated Small Shield Tunnels

Tatsuo SHINTAKU*1, Hideaki ADACHI*1, Katsuhiko TAKAKURA*1 and Yasushi MORITA*1

In urban areas, traffic congestion occurs when crossings are closed or roads intersect with major arterial roads.While crossover passes have eliminated this congestion in recent years, constructing a crossover pass with an underpass involves cutting a tunnel using the open-cut method, which requires setting up a construction yard at ground level. However, the construction yard itself can be a cause of new traffic congestion, as a large yard will reduce the number of lanes available for traffic. Moreover, such construction yards influence the ambience of the surroundings for the duration of the construction. To solve these problems, the Harmonica tunneling method was developed. This method shortens the time needed to construct the underpass. This paper outlines the new method, explains its features and application to construction work, and describes possible directions for further development of the method.

Keywords:  traffic congestion, underpass, integrating small section tunnels, curved tunnel, long-distance tunnel

*1 Underground Structure Section, Civil Engineering Technology Development Dept., Technology Center