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ダクタル部材の接合方法および低桁高部材の製作方法の開発

豊田市総合体育館歩道橋への適用例

大島 邦裕*1・田中 浩二*2・稲原 英彦*3

従来のダクタルを用いたプレストレストコンクリート橋梁では,接合面の精度を考慮し,部材同士の接続部に,現場で練混ぜたダクタルを打設するウェットジョイント工法が採用されてきた。しかし,ダクタルの練混ぜ設備や強度発現を促す養生設備が必要となり,架設工程の長期化あるいは架設コストが高くなることがある。そこで,これらを低減するために,従来より簡易に部材を接合できるドライジョイント工法を開発しました。また,上部工の軽量化のみでなく,建築限界等の制約により,桁高制限が要求される構造物にも対応できるよう,低い桁高でも部材を効率的に製作できる技術を開発した。

キーワード:  超高強度繊維補強コンクリート,プレストレスト橋,プレキャストセグメント,ドライジョイント,ウェットジョイント,ショートラインマッチキャスト

*1 技術センター 土木技術開発部 土木技術開発プロジェクト室
*2 国際支店 土木部 土木積算部
*3 土木本部 土木設計部

Development of Jointing Method for Precast Segments; Development of Shallow Girder

Application to the Toyota Pedestrian Bridge

Kunihiro OSHIMA *1, Koji TANAKA *2 and Hidehiko INAHARA *3

The authors have constructed a precast prestressed concrete bridge where the Dactal was used. Moreover, wet joins were used to link the segments. The reason for adopting a wet joint is that side accuracy on the surface of the segment was not able to be secured. However, wet jointing requires casting equipment and care equipment, and the process and costly. The authors developed a technology able to connect segments simply and at low cost compared with conventional wet jointing.
Further, a technology was developed for efficiently producing segments with a shallow girder. This reduced-depth girder was necessary to meet the construction clearance demands.

Keywords:  Ultra-high strength fiber reinforced concrete, prestressed concrete bridge, precast segment, dry joint, wet joint, short-line matchecast

*1 Civil Engineering Technology Development Project Section, Civil Engineering Technology Development Department,Technology Center
*2 Civil Engneering Department, International Operations Headquarters
*3 Design Department, Civil Engineering Division