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ボスポラス海峡横断鉄道工事におけるアクセスシャフト動揺制御工法の開発

本田 隆英*1・織田 幸伸*1・伊藤 一教*1・上野 成三*2

ボスポラス海峡横断鉄道工事においては,既設トンネルへの作業員および資材の搬入を行うためのアクセスシャフトが設置される。アクセスシャフトの設置確認に関する水理模型実験を実施したところ,一様流中でアクセスシャフトに想定を大きく超える動揺が確認された。そこで本研究では,この動揺発生メカニズムの解明と,その有効な制御工法を開発することを目的に,水理模型実験を実施した。数ケースの制御工法を検討した結果,アクセスシャフトの動揺を有意に低減させるダブルフィン工法を新たに開発した。さらに,同工法の動揺低減メカニズムは,アクセスシャフト直背後の滞留域の負圧が構造物の初期移動時に回転モーメントではなく復元力として作用することを確認した。

キーワード:  流れ,カルマン渦,励振,動揺

*1 技術センター 土木技術研究所 水域・生物環境研究室
*2 国際支店 土木部 土木技術部

Countermeasure against Access Shaft Oscillations for Bosphorus Crossing Immersed Tunnel

Takahide HONDA *1, Yukinobu ODA *1, Kazunori ITO *1 and Seizo UENO *2

An Access Shaft (AS), providing access sea level into the submerged tunnel element for operators and staff, links to the tunnel element under the water. According to a preliminary physical model test of AS installation, the AS suffered serious oscillations. The maximum amplitude of the oscillations at the base of the AS was about 3.0m in currents more than 3kt. This paper reports on efforts to develop a countermeasure for these AS oscillations in order to ensure safe and smooth construction. It was confirmed through physical model tests that the oscillations can be much reduced by applying countermeasures of a double-fin type.

Keywords:  flow, Karman's vortex, excitation, oscillation

*1 Hydraulic and Bio Engineering Research Section, Civil Engineering Research Institute, Technology Center
*2 Civil Engineering Department, International Operations Headquarters