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UFC(ダクタル)を用いたGSE橋梁の設計と実験

世界最大規模のUFC道路橋

武者 浩透*1・渡辺 典男*2・福原 哲*3・大澤 和也*1

羽田空港GSE橋梁は,空港再拡張事業で建設される道路橋であり,その桁部には超高強度繊維補強コンクリート(UFC)が採用されている。このUFCの採用により,桁高を従来のコンクリート橋に比べ80%の高さに抑えることが可能となった。また,UFCには鉄筋を使用しないため部材厚を非常に薄くでき,従来のコンクリート橋に比べて40%もの軽量化も可能となった。これまでUFCの橋梁への適用は中規模の歩道橋程度であったため,今回,橋長48m,有効幅員15mのGSE橋梁に適用するのに際し,桁間接続部のせん断力伝達性能を確認するために各種実験を実施した。その結果,この結合構造が優れた性能を有しており,十分に安全側の設計がなされていることが確認された。この開発により,世界最大規模のUFC道路橋が実現し,今後におけるUFCの大型橋梁適用への大きな足掛かりとなると期待している。

キーワード:  UFC,ダクタル,超高強度繊維補強コンクリート,橋梁,プレキャスト

*1 技術センター 土木技術開発部 土木技術開発プロジェクト室
*2 名古屋支店 土木部 技術室
*3 土木本部 土木技術部 臨海・地盤環境技術室

Design and Experiments of GSE Bridge Using UFC Girders

The World's Largest UFC Road Bridge

Hiroyuki MUSHA*1, Norio WATANABE*2, Tetsu FUKUHARA*3 and Kazuya OSAWA*1

The GSE Bridge at Tokyo International Airport (Haneda) was constructed using Ultra-high strength Fiber reinforcement Concrete (UFC) for the girders. The bridge has a span of 46 m and a width of 16.2 m. By using UFC, the girder height and weight could be reduced. Since the GSE Bridge is the largest UFC bridge in the world, it was necessary to verify its load performance. Several loading tests on the joint structures were conducted. The result confirmed the excellent performance of the uniting structure and the adequacy of the bridge's safety. This development is expected to be a major step towards large-scale UFC bridges in the future.

Keywords:  UFC, Ductal, ultra-high strength fiber reinforced concrete, bridge, precast

*1 Civil Engineering Technology Development Project Section, Civil Engineering Technology Development Department, Technology Center
*2 Construction Engineering Section, Civil Engineering Department, Nagoya Branch
*3 Construction Engineering Department, Civil Engineering Division