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国道1号原宿交差点立体工事でのCO2排出量の評価

村田 裕志*1・畑 明仁*1・宮原 茂禎*1・大脇 英司*2・加納 宏一*3・佐々木 俊伸*4・宮地 孝*4

近年,地球温暖化など環境への社会的関心が高まってきている。2005年には京都議定書が発効し,我が国も2012年までに温暖化ガスの排出量を1990年を基準として6%削減することが義務づけられている。国内産業で大きな比率を占めている建設産業においても,CO2などの排出量を削減させることが急務であり,建設工事におけるCO2排出量の定量的な評価が求められている。こういった背景から,建設工事のCO2排出量の評価の一例として,神奈川県内の国道1号の原宿交差点立体工事における1期工事(下り線構築時)のCO2排出量について詳細な計算を行った。その結果,約4600tのCO2が発生していることが分かった。また本工事にはコンクリートに主に高炉セメントを使用しているが,普通セメントを使用した場合ではCO2排出量が5400tとなり,15%程度削減できていることが明らかとなった。

キーワード:  CO2排出量,アンダーパス工事,ハーモニカ工法

*1 技術センター 土木技術研究所 土木構工法研究室
*2 技術センター 技術企画部 企画室
*3 技術センター 土木技術開発部 土木技術開発プロジェクト室
*4 横浜支店 原宿立体工事作業所

Assessment of CO2 Emissions from Construction of Underpass at Harajuku Intersection on National Route 1

Hiroshi MURATA *1, Akihito HATA *1, Shigeyoshi MIYAHARA *1, Eiji OWAKI *2, Koichi KANOH *3, Toshinobu SASAKI *4 and Takashi MIYAJI *4

Under the Kyoto Protocol, which came into effect in 2005 with the aim of alleviating global warming, Japan is required to reduce greenhouse gas emissions by 6% by 2012 from 1990 levels. The construction industry, which is a major employer, must play its part in reducing emissions of greenhouse gases such as CO2. This means there is a need for quantitative assessments of the CO2 emissions from construction sites. As an example, the authors calculate the CO2 emissions from the construction of an underpass at the Harajuku intersection on Japan's National Route 1 in Kanagawa Prefecture . It is found that total CO2 emissions from this construction work are 4600 ton. If ordinary cement were to be used instead of blast furnace cement, which is the main type of cement used, emissions would increase to 5400 ton. This clarifies that CO2 emissions are reduced by 15% through the use of blast furnace cement.

Keywords:  CO2 emissions, underpass construction, harmonica method

*1 Civil Structure and Material Research Section, Civil Engineering Research Institute, Technology Center
*2 Planning Section, Technology Planning Department, Technology Center
*3 Civil Engineering Technology Development Project Section, Civil Engineering Technology Development Department, Technology Center
*4 Harajuku Underpass Project, Yokohama Branch