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工事船舶運航支援システム「船ナビ」の開発

羽角 華奈子*1・伊藤 一教*1・織田 幸伸*1・清水 正巳*2

本技術は,海運分野で用いられる「ウェザールーティング(大洋を横断するような長距離航海において,気象・海象予報を用いて最適な経路を探索し,効率化を図るという技術)」を,工事船舶の運航管理に適用した技術である。特に,出発港と目的港の間に気象・海象悪化時の避泊地を設定し,避泊地を効果的に利用することで安全性の確保と効率化を図る。また本技術では,積み込み・積み下ろしの作業時間だけでなく,避泊地の混雑度も考慮して,最適経路を探索する。「工事船舶運航シミュレーション技術」では,過去の気象・海象データを用いた運航シミュレーションを実施することで,季節変動を含めた工程計画や最適な傭船数を検討することができる。「工事船舶運航支援システム」では,船舶の現在位置をGPSによりリアルタイムに取得し,最新の気象・海象予報から,最適運航経路を算定することが可能となった。ケーススタディを通じ,本技術の有用性を確認した。

キーワード:  運航管理,ウェザールーティング,最適経路探索,工事船舶,避泊地

*1 技術センター 土木技術研究所 水域・環境研究室
*2 土木本部 土木技術部

Development of Barge Scheduling Technique Using Marine Forecasts

Kanako HASUMI*1, Kazunori ITO*1, Yukinobu ODA*1 and Masami SHIMIZU*2

Weather routing is a technique that uses marine weather forecasts to determine the optimal route of a vessel. We developed two special techniques for shipping barges (e.g. sand carrying barges) ?a new shipping scheduling technique and a navigation system for barges?by applying a conventional weather routing technique. We established refuge ports to avoid having barges return to the departure port due to high waves or strong winds. Some case studies have validated these techniques for creating an optimal formation of barges, number and size of barges, increasing the total load, and estimating seasonal variations in the operating rate.

Keywords:  shipping scheduling, weather routing, optimal path finding, barge, refuge port

*1 Hydraulic and Environmental Engineering Research Section, Civil Engineering Research Institute, Technology Center
*2 Construction Engineering Department, Civil Engineering Division