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土壌浄化・地盤改良に用いる打ち込み式注入管の開発

吐出スリット仕様,および貫入抵抗に基づく簡易地層判定に関する検討

高畑 陽*1・松井 秀岳*1・石井 裕泰*1・堀越 研一*1

打ち込み式注入管は,従来手法のようなケーシング削孔や注入管周辺の充填を必要とせず,地盤改良,土壌浄化で用いる注入管を迅速かつ安価に設置することが特長である。本報では,打ち込み式注入管の概要を示すとともに,以下の2点について検討を行った。
スリット仕様の最適化に関しては,スリットの形状や数をパラメータにした通気・通水試験を通し,土砂の浸入を防ぎつつ効率的に空気,薬液を注入できる仕様を特定した。貫入抵抗に基づく簡易地層判定に関しては,打ち込み式注入管の施工時に貫入抵抗値および推進速度を測定し,推進速度を考慮した係数を貫入抵抗値に乗じることでN値を推定でき,簡易的に地層構成を判定できることが明らかとなった。

キーワード:  打ち込み式注入管,スパージング,土壌浄化,薬液注入,地盤改良

*1 技術センター 土木技術研究所 地盤・岩盤研究室

Development of Driving-type Injection Pipe for Soil Remediation and Improvement

Optimization of Ejection Slit, and Study on Simple Sounding Based on Penetration Resistance

Yoh TAKAHATA*1, Hidetake MATSUI*1, Hiroyasu ISHII*1 and Kenichi HORIKOSHI*1

A driving-type injection pipe can prepare air/chemical injection holes without the need for pre-boring and void-filling, both of which are required when using conventional pipe-setting methods. This innovative method enables faster and more economical soil remediation and improvement. This paper presents an outline of the method and describes experiments to optimize the size and number of slits through which air/chemical grout is injected into the ground. The use of penetration resistance as a simple sounding method is also examined. The results show that converted penetration resistances can be used to estimate STP-N values if the penetration rates are accurately taken into account.

Keywords:  driving-type injection pipe, air sparging, soil remediation, chemical grouting, soil improvement

*1 Soil and Rock Engineering Research Section, Civil Engineering Research Institute, Technology Center