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東日本大震災で発生したコンクリートがれきの有効利用技術の開発

堀口 賢一*1・古田 敦史*1・松元 淳一*1・小泉 政信*2・丸屋 剛*1

東日本大震災では大量のがれきが発生し,特にコンクリートがれきの処理と再利用が大きな課題となっています。本開発技術は,コンクリートがれきを早く,大量に処理することを目的として,粗く破砕したコンクリートがれきにセメントと水を混合して利用することを目的としました。このセメント混合物は,スランプがゼロの超硬練りの仕様とし,適切な締固め性を有する配合を選定することにより,振動ローラーでの転圧が可能であることを確認しました。また,水セメント比に応じて通常のコンクリートと同様に圧縮強度が発現することから,盛土材や埋戻材など圧縮強度が1.5N/mm2程度あれば十分な材料や,護岸内部材など圧縮強度が6.0N/mm2程度必要な材料など,用途に応じて必要な強度を有する材料として提供できます。この材料を建設資材として有効に活用すれば,処理に要する費用と労力を削減でき,不足する建設資材を補てんできると考えられます。

キーワード:  コンクリートがれき,東日本大震災,セメント硬化体,圧縮強度,締固め性状

*1 技術センター 土木技術研究所 土木構工法研究室
*2 土木本部 土木技術部

Development of a Technology for Effectively Using Concrete Rubble from the Great East Japan Earthquake

Kenichi HORIGUCHI*1, Atsushi FURUTA*1, Junichi MATSUMOTO*1, Masanobu KOIZUMI*2 and Tsuyoshi MARUYA*1

The Great East Japan Earthquake produced massive amounts of rubble. Since then, special processing and the reuse of concrete rubble have become important topics. We have developed a technology that can quickly process large amounts of concrete rubble, coarsely crush it, and mix it with cement and water to produce an extremely dry concrete with no slump. A vibratory roller can be used for compaction by selecting a mix proportion appropriate for table vibrators. Furthermore, the compressive strength can be modified by adjusting the water-cement ratio in the same manner as conventional concrete, allowing it to be tailored to different purposes, such as bank or backfill materials that require a compressive strength of 1.5 N/mm2, or as a component material for shore protection systems that require a compressive strength of 6.0 N/mm2. Effectively utilized as a construction material, this material can reduce processing costs and labor, as well as supplement construction materials that are in short supply.

Keywords:  concrete rubble, The Great East Japan Earthquake, cement hardener, compressive strength, compacting characteristics

*1 Civil Structure and Material Research Section, Civil Engineering Research Institute, Technology Center
*2 Construction Engineering Department, Civil Engineering Division