ボスポラス海峡横断鉄道トンネル建設工事における流況予報システムの開発

織田 幸伸*1・伊藤 一教*1・本田 隆英*1・上野 成三*1・小山 文男*2

現在沈埋トンネルを施工中のボスポラス海峡では,淡水系の上層流と逆向きの塩水系下層流の二層流となっており,その流れは非常に変わりやすく複雑な流況を示す。そこで,本研究では,沈埋函沈設時の施工の精度と安全性を確保するため,流況予報システムを開発した。本システムでは,まず,風,気圧の予報値から海峡両端の水位を予測し,これに二層流界面の補正を加えて流況を予測する。モデルの開発においては結果の速報性を重視し,高度な数値計算モデルではなく,入力(風や気圧)と出力(水位や流速)の関係を現地観測の結果をもとにモデル化する回帰モデルを採用した。本手法による予測は現地の流況を精度よく再現しており,現在,実際の施工で利用中である。

キーワード: 二層流,流況予測,沈埋トンネル,ボスポラス海峡

*1 技術センター土木技術研究所水域・生物環境研究室
*2 国際事業本部国際土木支店トルコ・ボスポラス海峡横断鉄道建設工事作業所

Development of Current Forecast System for the Bosphorus Rail Tube Crossing Project

Yukinobu ODA *1, Kazunori ITO *1, Takahide HONDA *1, Seizo UENO *1 and Fumio KOYAMA *2

The Bosphorus tube tunnel is now under construction in Istanbul, Turkey, under the Bosphorus Strait using the immersed tunnel method. The water current system in the Bosporus Strait has two layer and changes rapidly. To maintain construction quality and ensure safety while installing the tunnel elements, it is important to know the status of the current. In this study, we developed a current forecast system to provide the information required for the immersion process. The system consists of a water level forecast model and a current forecast model. The water level is forecast from air pressure and wind readings obtained from on-line monitoring and a meteorological service. The current is forecast from the water level and takes into consideration the density interface. The system is already in operation and provides good water current information for marine projects.

Keywords: two-layer flow, current forecast, immersed tunnel, the Bosphorus strait

*1 Hydraulic and Bio Engineering Research Section, Civil Engineering Research Institute, Technology Center
*2 International Operations Headquarters, International Civil Engineering Division, the Bosphorus Rail Tube Crossing Project