大断面分割シールド工法における継手の評価
−設計手法と継手性能実験−
湯口正樹*1・金子研一*2・大畑裕*3・植田堅朗*1・小柳善郎*3・服部佳人*4・真柴浩*4
本工法は、大断面のトンネルを建設するのに、断面を分割し、小断面のトンネルを積み上げるように掘進後、鋼殻の内部に鉄筋コンクリート構造のトンネルを構築する工法です。この鋼殻を仮設としてではなく、本体構造物として評価すると経済的な設計が可能になります。
本工法は、施工法の特徴として、隣り合うトンネル間に数cmの隙間ができます。地下水圧が高く、ボルト接合が困難な場合、この隙間が開いているものとし、ここにせん断鉄筋を配置することで対処します。
実験により、継手部は想定した耐力を有することを確認でき、FEM解析で計算できることを確認しました。
キーワード:  アンダーパス,交通渋滞,立体交差,シールド,SRC構造
The Value of the Joint of Harmonica Method
- Technical skill of the design and Ability tests of joint -
Masaki YUGUCHI *1, Kenichi KANEKO *2, Yutaka OOHATA *3, Kenrou UEDA *1, Yoshirou KOYANAGI *3, Yoshihumi HATTORI *4 and Hiroshi MASHIBA *4
This method is used when a tunnel is constructed at a Large Tunnel. First the sections are divided and each section is excavated individually. Then a reinforced concrete tunnel is constructed inside of steel segment.
When this steel segment is valued not as a provisional construction but as an ultimate one, the expenses can be reduced.
The feature of this method is that there would be a space of some centimeters between the two tunnels, which are next to each other. When the water pressure of the ground water is too high and it is difficult to connect with bolt, the space is to be considered as an open space, and shear reinforcing rod is placed instead.
The experimentation has shown that it has an assumed perseverance and it can be calculated by FEM analysis.
keywords:  the Underpasss, a Traffic Jam, an Interchange, the Shield Driving Method, SRC
*1 東京支店土木工事作業所
*2 技術センター土木技術開発部地下空間開発室
*3 土木本部土木技術開発部
*4 土木本部土木設計部