立体交差急速施工法の開発(その2)
−景観に優しいTQB−B工法ピアタイプ−
小林 信明・小原 直・笠倉 和義
ここ1〜2年の立体交差急速施工法の開発競争には目を見張るものがあるが、当社は、業界に先駆けて、交差部立体化の課題に着目し、交通渋滞解消による都市再生をいかに効率的に、環境に優しい形で成し遂げるかを追及し、技術開発を続けている。その一つとして、TQB−B工法の新しいタイプとして、ピアタイプを開発した。ピアタイプは、開口が大きく景観に優れた支柱式であることが大きな特徴である。施工法は、ウォールタイプ及びボックスタイプと同様に、工場で製作したプレキャストコンクリートブロックを現地で組立て、PC鋼材で緊張一体化し、立体交差施設を超急速施工する工法で、2車線交通規制で約2ヶ月で完成という短工期を実現する。
キーワード:  都市再生,立体交差,交差点,踏切,急速施工,渋滞解消
Developmrnt of Rapid Construction Methods for Grade Separations Part II
- TQB-B Construction Method "Pier Type" for a Seenic City -
Nobuaki KOBAYASHI, Naoshi OBARA and Kazuyoshi KASAKURA
The methods for rapidly constructing grade separations is remarkably developing in a few yeas, and our attention direct to the grade separation most quickly in the trades. As the pier type has been originated for the effective and environment-friendly redevelopment for the settlement of traffic congestion. It is characteristic to have a big opening and to be strut style for keeping beautiful scenery. The method is firstly to build precast concrete blocks made in a factory on site, to unite them with the PC steel materials, then to construct the grade separation very rapidly as well as the method of the wall type and the box type. The construction will be finished in about two methods with the two lane traffic controls.
keywords:  city reproduction, grade separation, traffic intersection, railroad crossing, rapid construction, traffic congestion dissolution