超低土被り施工を可能とするルーフプロテクトシールド工法の掘進実証試験
小林 信明・小林 弘太郎・廣末 龍文・高島 良*1・中根 隆*2
 ルーフプロテクトシールド工法は、シールド機の上部に装備した先受け機構としての「ルーフプロテクター」により、シールド掘進時の切羽の緩みを遮断し、地盤変状を抑制し、トンネル部の超低土被り施工を実現します。
 このルーフプロテクターには、低土被り掘進時の地盤変状を防止するために、従来の泥土圧式シールド工法と同様の掘削・排土・土圧調整機構が組み込まれています。従来と形状や規模の異なるこれらの機構が、土圧を高精度に制御可能であることを実証するために、試験を行いました。
 本報告では、掘進実証試験の概要と超低土被りにおける管理土圧値の設計手法について、ご紹介します。
キーワード:  低土被り,立体交差,アンダーパス,交通渋滞,近接施工,シールド機
Field Test of Roof-protected Shield Method which Provides Safe Tunneling at Extreme Shallow Depth
Nobuaki KOBAYASHI, Koutarou KOBAYASHI, Tatsufumi HIROSUE, Ryo TAKASHIMA*1 and Takashi NAKANE*2
The Roof-Protected Shield machine has a long protective "roof" extended from the excavation head. This roof prevents ground from loosening, constrains the ground deformation and enabled safe tunneling at extreme shallow depth. It has the same mechanisms as the earth pressure balance type shield method in order to protect against ground collapse at extreme shallow depth. These mechanisms consist of excavation, adjustment of earth pressure, and control of discharge of ground. We have carried out demonstration tests in order to prove that the earth pressure is controllable with high precision with the mechanism in different from and scale from the conventional shield machine. The experimental outline, and the design method of the management criteria of the earth pressure are described in this report.
keywords:  shallow depth, grade separation, underpass, traffic jam, tunneling near existing underground facilities, shield machine
*1 成和コンサルタント(株), *2 石川島播磨重工業(株)