道路交通振動の加振力特性
−3次元解析による等価加振力の解析−
田口 典生・花里 利一・高木 政美・池田 能夫
 3次元FEMと3次元薄層要素法を結合させた3次元予測手法において、大型トラックの走行時の振動を検討するための実用的な加振力を提案することを目的として、走行実験による加振力を逆解析により算定し、その妥当性の検証を行った。
 まず移動振源効果を考慮した解析を行い、走行速度の影響は無視できることを確認した。次に振源を空間的に固定点とし、3成分間の連成効果は考慮しないと仮定して求めた上下方向等価加振力と、実測結果の車体慣性力とを用いて、それぞれ地盤振動を計算し比較検討した。その後3成分間の連成を考慮した計算を行い、上下振動に関しては非連成としてよいことを確認した。
 これらより、平面道路交通振動の実用的な加振力を提案した。
キーワード:  地盤環境振動,交通振動,道路,加振力,3次元薄層法
Dynamic Loads of Traffic-induced Ground Vibrations on Road
- Equivalent Exciting Force Calculated by Employing 3-dimentional Analysis Method -
Norio TAGUCHI, Toshikazu HANAZATO, Masayoshi TAKAKI and Yoshio IKEDA
Equivalent exciting force of a large truck running on an asphalt road was calculated from the ground vibration records by employing the 3-dimentional hybrid model combining the thin layer and the finite element methods. The equivalent exciting force was compared with the dynamic inertia force of the truckユs body. The analysis results showed that the ground vibration amplitude was not significantly affected by velocity of the running track, indicating that it is appropriate to assume a fixed exciting point for simulating ground vibrations. Furthermore, effect of coupling of 3(xyz)-components on the equivalent UD exciting force was so small that we could assume no-coupling for analysis of equivalent exciting force.
keywords:  Ground Vibrations, Traffic-induced Vibrations, Road, Exciting Force, 3-Dimentional Thin Layer Method