立体交差急速施工法の開発
−TQB工法−

小林 信明・小原 直・西田 泰夫・白石 俊英*1

都市再生への取り組みのなかで、解決が望まれている交通渋滞解消の対応策として開発された、交差部の立体化急速施工法「TQB工法」の概要を紹介する。
完成まで3年程度要していた従来工法にかわり、超短期間で立体化工事を完成させる画期的な工法を開発した。交通を確保しながらでも8.5ヶ月、全面交通止めでは1.5ヶ月で完成させることが可能となった。短期間で工事を完成させることができるため、従来は工事のために発生していた交通渋滞等周辺地域への影響を最小限に抑えることができ、大気汚染や騒音等の増大を防ぐことが可能となる。TQB工法には、鋼床版桁・フーチング基礎構造のTQB−R工法、コンクリートブロック構造のTQB−B工法、及び既存のトラス構造材を仮設橋梁に適用したTQB−K工法の大きくわけて3つのメニューがある。

キーワード: 交差点,踏切,立体交差,高架,直接基礎,プレキャスト

Development of rapid construction methods for grade separations
- TQB Methods -

Nobuaki Kobayashi, Naoshi Obara, Yasuo Nishida and Toshihide Shiraishi*1

This paper introduces TQB Methods for rapidly constructing grade separations in an urban area, which will provide an effective measure in the urban redevelopment for the settlement of traffic congestion. The construction of a grade separation will complete with these methods in an extraordinary shorter period (8.5months by securing traffics and 1.5 months by blocking the roads) than with conventional construction methods, which have taken about three years. There are three types in TQB methods: Type R of steel frame structures, Type B of concrete block structures and Type K using temporary truss bridge.

keywords: traffic intersection, railroad crossing, grade separation, elevated road, spread foundation, precast concrete
*1 成和コンサルタント(株)