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ダムコンクリートの締固め評価を目的とした加速度測定方法に関する検討

締固め程度をリアルタイムで確認する手法の開発により充填不良を回避

梁 俊*1・新井 博之*2・坂本 淳*1・松元 淳一*1・黒羽 陽一郎*3・原山 之克*3・松尾 健*3

既往の研究によれば,累積締固めエネルギーは加速度αmaxの関数である。今までの実験では,コンクリートが受けている加速度をコンクリートに埋め込んだ加速度センサにより測定し測定し,そのデータを基に累積締固めエネルギーを評価して締固め範囲を推定している。しかし,実施工ではセンサなどの異物をコンクリート構造物内へ設置することは許容され難く,また,高価な加速度センサを埋め込むことはコスト的にも不適当である。
本研究では,加速度センサをコンクリート内部に埋設せず,型枠近傍のコンクリートが受けている加速度を測定する方法に関して検討を行った。その結果,型枠外面から測定した加速度は内部のコンクリートが受けている加速度とは一定な相関関係を持っているので,表面から測定した加速度から内部のコンクリートが受けている加速度を推測できることが分かった。また,硬化後のコンクリートの締固め範囲は,透気係数の変化により定量的に評価できることを明らかにした。

キーワード:  型枠面,加速度,透気係数,締固め完了範囲

*1 技術センター 土木技術研究所 土木構工法研究室
*2 土木本部 土木技術部
*3 札幌支店 土木工事作業所

Examination about the Method for Measurement of Acceleration for the Purpose of Compaction Evaluation of the Dam Concrete

Evade Poor Filling by Development of the Technique to Identify Compaction Degree in Real Time

Jun LIANG*1, Hiroyuki ARAI*2, Jun SAKAMOTO*1, Junichi MATSUMOTO*1, Youichirou KUROHA*3, Yukikatsu HARAYAMA*3 and Takeshi MATSUO*3

According to the study of the past, the compaction completion energy is a function of the acceleration αmax. By the conventional experiment, the acceleration that concrete received was measured by the acceleration sensor buried in concrete. However, by the true construction, alien substance mixture in the concrete structure is prohibited and, in addition, the implantation of the acceleration sensors raises the cost of the measurement.
In this study, an examination was carried out about the method to measure the acceleration that the concrete near the surface of the form receives, without buries the acceleration sensors in the concrete inside. As a result, because the acceleration that was measured by the form’s outside has a constant correlation with the acceleration that internal concrete receives, it was revealed that it could suppose the acceleration that internal concrete receives from the acceleration that was measured by the form’s outside. In addition, it was revealed that the compaction completion range is evaluated quantitatively by the change of air permeability.

Keywords:  surface of the form, acceleration, air permeability, compaction completion range

*1 Civil Structure and Material Research Section, Civil Engineering Research Institute, Technology Center
*2 Construction Engineering Department, Civil Engineering Division
*3 Construction Site, Sapporo Branch