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首都高速品川線プロジェクト

プロジェクトを達成するための技術開発

森田 泰司*1・堀口 賢一*2・豊田 努*3・片山 三郎*4

中央環状品川線シールドトンネル工事-2は,品川区八潮(大井JCT付近)から首都高速3号線の大橋JCT付近までの約8㎞のシールドトンネル工事です。本工事では泥土圧(気泡)シールド工法を採用しており,シールド機は大井北立坑を発進した後,京浜運河から目黒川の地下を通過し,大崎駅付近からは山手通りの地下を掘進して行きます。シールド掘進に並行して道路床版・横連絡坑・Uターン路などを構築を行います。シールド機は2009年12月30日に発進し,2011年12月13日に到達。引き続き,道路床版等を行い4年10か月にわたる工事が2013年3月にしゅん功しました。本稿では,このプロジェクトを達成するために,開発を行った技術の一部を紹介します。

キーワード:  長距離,カッタービット,耐火セグメント,連続ベルコン,切り拡げ,曲線パイプルーフ

*1 技術センター 土木技術開発部 地下空間開発室
*2 技術センター 土木技術研究所 土木構工法研究室
*3 東京支店 土木工事作業所
*4 技術センター 土木技術開発部

Metropolitan Expressway Shinagawa Line Project

Technology Development to Achieve a Project

Yasushi MORITA*1, Kenichi HORIGUCHI*2, Tsutomu TOYODA*3 and Saburo KATAYAMA*4

“The shield Tunneling Works of the Central Circular Shinagawa Line-2 project” involve shield tunneling for a length of about 8 km from Yashio, Sinagawa ward, to the junction to the Central Circular Sinjuku line near the junction to Metropolitan Expressway Route No.3, Earth pressure balanced shield tunneling method is used in this project, with the shield machine starting at the shaft at Ohi-kita, excavating under Keihin Canal and Megurogawa River, and tunneling under Yamate-dori. Simultaneously with shield tunneling works, road slabs, connecting gelleries galleries, and U-turn passes are constructed. Shield machine take off on December 30, 2009 for It arrives at it December 13, 2011. Construction was completed March, 2013. The technique that developed to achieve this project.

Keywords:  long distance, cutter bit, fireproof segment, consecutive belt conveyors, cut and open, curve pipe roof

*1 Underground Structure Section, Civil Engineering Technology Development Department, Technology Center
*2 Civil Structure and Material Research Section, Civil Engineering Research Institute, Technology Center
*3 Construction Site, Tokyo Branch
*4 Civil Engineering Technology Development Department, Technology Center