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ボスポラス海峡横断鉄道建設プロジェクト

ヨーロッパとアジアを結ぶ巨大プロジェクト

今石 尚*1・大友 健*2・青木 智幸*3・伊藤 一教*4

トルコ共和国・イスタンブール広域市で建設されたボスポラス海峡横断鉄道建設プロジェクト(マルマライ プロジェクト)は,ヨーロッパとアジアを結ぶプロジェクトとして知られており,沈埋工法,シールド工法,NATMの三種のトンネル工法で施工された.本稿では,本プロジェクトで採用された特徴的な要素技術を報告するものである.以下にその内容を列挙する.
100年の設計耐用年数と防水性能を考慮したコンクリートの特性
海峡横断部の沈埋トンネル施工を支えた潮流予測システムとアクセスシャフト工法
シールドトンネルと沈埋トンネルの海底下地中接合
NATMによる過密市街直下の複雑な構造の駅舎建設

キーワード:  マルマライプロジェクト,沈埋函,シールドトンネル,NATMトンネル,F-PAS

*1 技術センター 土木技術開発部
*2 土木本部 プロジェクト部
*3 技術センター 土木技術研究所 地盤・岩盤研究室
*4 技術センター 土木技術研究所 水域・環境研究室

Railway Tunnel Construction Project Crossing the Bosphorus Strait

Big Project to Connect Europa and Asia

Takashi IMAISHI*1, Takeshi OHTOMO*2, Tomoyuki AOKI*3 and Kazunori ITO*4

The project of railway tunnel construction across the Bosphorus strait in Istanbul, Turkey (aka, Marmaray project) is known as one of the most interesting projects that connects Asia with Europe, and consists of tunnels constructed in three different methods: immersion, TBM and NATM.
This paper reports the following key construction characteristics applied in the project:

 Property of concrete with more than 100 year durability and waterproofing
 Development of current forecast system and access shaft method that supported Immersed tunnel construction
 An innovative solution for direct connection between TBM tunnels and an immersed tunnel under the Bosphorus strait
 Underground stations with complex structures constructed by NATM beneath a dense urban area

Keywords:  Marmaray project, immersed tunnel, TBM tunnel, NATM tunnel, F-PAS

*1 Civil Engineering Technology Development Department, Technology Center
*2 Project Analysis & Information Department, Civil Engineering Division
*3 Soil and Rock Engineering Research Section, Civil Engineering Research Institute, Technology Center
*4 Hydraulic and Environmental Engineering Research Section, Civil Engineering Research Institute, Technology Center