小断面NATMトンネルの連結による非開削大断面構築工法の開発

多段NATM連結外殻先行覆工工法

渡部 昭一*1・森田 泰司*1・高倉 克彦*1・岩野 政浩*2・大里 祥生*2

従来、道路トンネルの分岐合流部は、地上からの開削工法で計画されてきた。しかし、市街地での開削工法は交通渋滞の原因となり、地上部における工事用地の確保も困難になってきていることから、非開削工法を用いた道路トンネル分岐合流部構築技術の開発が強く要望されてきている。そこで、多数の小断面NATMトンネルを掘削し、分岐合流部全体を覆う外殻覆工体を打設した後、外殻覆工体内部を掘削し分岐合流部を構築する多段NATM連結外殻先行覆工工法を開発した。本工法の特徴は、既存の技術を用いて汎用機械により施工が可能であり、経済的な分岐合流部の構築が可能なことである。本稿では、(1)本工法の概要と、(2)分岐合流部への適用の可否を判断する大きな指標の1つとなる地表面への影響について試算した結果について報告する。

キーワード: 大深度,非開削,分岐合流技術,都市部トンネル,NATM,地表面沈下

*1 技術センター土木技術開発部地下空間開発室

*2 土木本部土木設計部

A Non-open-Cut Method for Constructing Large Underground Spaces by Connecting a Number of Small NATM Tunnels

Preceding Outer Shell Lining Method Using Multiple Connected NATM Tunnels

Shoichi WATABE *1, Yasushi MORITA *1, Katsuhiko TAKAKURA *1, Masahiro IWANO *2 and Yoshio OSATO *2

The diverging and merging parts of road tunnels are usually constructed using conventional open-cut methods. However, non-open-cut methods are becoming increasingly necessary due to tight usage restrictions on the ground surface. This paper describes the development of a non-open-cut method for constructing large underground spaces by connecting a number of small NATM tunnels and constructing outer shell linings around the diverging and merging parts. This construction method offers the following benefits.(1) Existing techniques and standard machines can be used.(2) Diverging and merging parts in road tunnels are economical to construct.

Keywords: deep underground, non-open-cut, diverging/merging, urban tunnel, NATM, surface settlement

*1 Underground Space Development Section, Civil Engineering Technology Development Dept., Technology Center

*2 Design Department, Civil Engineering Division