MMST工法によるトンネル構造の部材実験
三桶 達夫・趙 唯堅・加納 宏一
現在、高速川崎縦貫線本線トンネルの実施工をMMST工法(Multi-Micro Shield Tunneling Method)により行っている。本工法は、トンネル外殻部を複数の単体トンネルにより先行して構築し、それらを相互に連結、外殻部躯体を構築した後に内部土砂を掘削してトンネルとする特有の施工手順を有する工法である。MMSTトンネルでは、鋼殻セグメントを本設外殻構造の主鋼材として利用する。そのため,鋼殻ピース間の継手構造や単体トンネル間の接続部構造は不可欠となる。今回、支圧方式継手・接続構造を含む部材の静的及び交番載荷試験を行った。その結果、支圧方式継手・接続構造は、優れたひびわれ分散性を示し、継手部または接続部を含む部材は十分な耐力と靭性を有していることが確認された。また、接続鉄筋の定着ゾーンは交番載荷終了時(±8δy)まで健全であり、優れた交番繰返し定着性能を有していることが確認された。
キーワード:  MMST工法,継手・接続構造,支圧方式,仮設ボルト,交番試験,せん断補強
Experimental Approaches for Structural Performances of Large Cross-Section Tunnel Constructed by Multi-Micro Shield Tunneling (MMST) Method
Tatsuo MIOKE, Weijian ZHAO and Kouichi KANO
A part of the Trans-Kawasaki Expressway Route is now under construction by the MMST Method. A large cross-section tunnel is first excavated as a shell using shield machines with small cross-sections, then shell structure is completed by connecting these smaller excavations together, and finally the soil is excavated from within the shell to finish the work. So main girders of the steel shell segment is designed as bending members when MMST tunnel structure is completed, that the segment joints and the connections between elemental tunnels are considered indispensable. This paper focuses on the experimental investigation for the performances of members which involves segment joints and the connective structure.
keywords:  MMST Method, joint and connection structure, bearing-type connection, bolts of temporary works, cyclic loading test, shear reinforcement