氷温輸送時の冷凍コンテナ内の温度分布と霜取り工程時における積み荷内部の温度変化
オランダからの輸入ユリ球根の場合

吉田 光毅・樋渡 潔・斉藤 正文・山本 史哉*1

 ユリ球根の氷温帯輸送で使用している40フィート冷凍コンテナの温度をユリ球根ケースを積載した状態で、2つの船会社について実測した。コンテナ内の温度は空調機運転時の設定温度−1.5℃に対し、±0.5℃の範囲にあった。7または12時間毎に約30分間行われる霜取り工程時でのコンテナ内温度は空調機側の天井付近で10〜25℃にまで上昇した。霜取り工程条件を再現した球根ケース内温度変動実験の結果、40分〜1時間にわたって室内温度が+8℃に上昇した際、ピートモスに包埋された状態の球根の位置によって、球根の内部温度は空調機運転時での値(−1.6℃)に比べて、最大0.5℃上昇する事が分かった。

キーワード: 氷温貯蔵,氷冷倉庫,冷凍コンテナ,ユリ球根,C級冷蔵倉庫

Studies on temperature control in 40 feet-reefer cargo for the transport of lily bulbs at the temperature before freezing point

Koki Yoshida, Kiyoshi Hiwatashi, Masafumi Saitou and Fumiya Yamamoto*1

The distribution and periodic fluctuation of temperatures at various positions in a container equipped with refrigerator were determined during the transport of lily bulbs at temperatures before freezing point. The distribution of the temperature in the container was -1.3 ℃ to -2.0℃among the different 18 positions (setting value:29 degree Fahrenheit or -1.67℃). The periodic fluctuation was less than 0.5℃. The refrigerator of the container was defrosted for 30 minutes 4 times a day, resulting in an increase in the temperature up to 10-20℃ for 30min.

keywords: Lily bulb, reefer cargo, storage at temperatures before freezing temperature, temperature control
*1 (株)日新 現業部