VRを用いた住空間提示・評価に関する研究

大山 能永・小野 浩史・森川 泰成・平手 小太郎*2・佐野 奈緒子*2・吉沢 望*1

静止画立体視提示で室幅や天井高さの再現にほぼ問題ない事を確認した既報を受け、動画立体視提示時の生理的影響を検討した。ビデオ非立体視との比較のため実存する居室を対象とした。20歳女性115人から抽出したVR酔いやすさの中程度の14人を被験者とした。提示した動画立体視は、ほぼ半数の人が立体感や臨場感があり、事前検討のツールとして有効と評価した。動画立体視時の疲労が視覚疲労とだるさであり、約12分提示では生理的に影響がない事、視力がVR酔いやすさや疲労に影響する事、CG非立体視が最も酔いにくい事、ガムや動きを口頭説明する事で酔いやすさを低減できる事、提示方法の差が心拍変動で測定できる事がわかった。

キーワード: VR,被験者実験,VR酔い,住環境,立体視,動画提示

A study on the presentation and evaluation of residential space with VR technique

Yoshie Oyama, Koji Ono, Yasushige Morikawa, Kotaroh Hirate*2, Naoko Sano*2 and Nozomu Yoshizawa*1

This study examined the physiological influence at the stereoscopic animation of a room. The subjects were 14 20 year-old women selected from 115 in the view of getting VR sickness. The stereoscopic animation was estimated effective tool of prior examination, and many subjects felt 3-D feeling and realistic sensation. The following things were shown by the result of the experimentation. 1) The stereoscopic animation for 12 minutes did not influences physiologically. 2) A subject's eyesight influenced the VR sickness and fatigue. 3) The difference of the presentation methods in physical influence are cleared by measurement of Heart Rate Variability.

keywords: VR, evaluation, VR sickness, residential environment, stereo image, animation
*1 東京理科大理工学部,*2 東京大学大学院